بهای تمام شده چیست؟

بهای تمام شده

بهای تمام شده

قبل از این که محصول یا خدمتی روانه بازار شود، در ابتدا باید برای آن قیمتی تعیین گردد. برای محاسبه قیمت باید ابتدا هزینه‌هایی که برای این خدمت یا محصول صورت‌گرفته است مشخص شود، سپس هزینه‌های جانبی و میزان سود لازم به آن اضافه شود تا قیمت نهایی محصول مشخص شود. در اینجا به اهمیت تعیین قیمت محصول یا خدمت طبق استاندارد و استراتژی پی‌خواهیم برد.

بهای تمام شده یکی از معیارهای تشخیص بازدهی مراکز تولیدی است. اگر بخواهیم تعریفی ساده داشته باشیم می‌توانیم این چنین بیان کنیم:

کلیه هزینه‌هایی که برای تولید محصول صورت می‌گیرد

 

بهای تمام شده کالای فروش رفته (COGS)

بهای تمام شده کالای فروش رفته (Cost Of Goods Sale)، هزینه مستقیم تولید کالا است که این هزینه شامل هزینه مواد مصرفی تولید محصول و هزینه مستقیم نیروی کار تولید محصول است. بهای تمام شده کالای فروش رفته هزینه ایجاد محصول است و شامل هزینه‌های غیرمستقیم نمی‌شود. مثلاً هزینه دستمزد فروشنده محصول شامل هزینه بهای تمام شده کالای فروش رفته نمی‌شود.

عوامل بهای تمام شده

 

عوامل بهای تمام شده

در محاسبه بهای تمام شده عامل های زیر تاثیرگذارند:

  • مواد اولیه
  • دستمزد
  • سربار

مواد اولیه

مهمترین آیتم در تولید، مواد اولیه است که خود به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود.

مواد اولیه مستقیم در تولید محصول واضح دیده می شود مثلاً اگر محصول از جنس چوب، پارچه، آلومینیوم باشد، این مواد، مواد اولیه محصول محسوب می شوند.

در مقابل مواد اولیه غیرمستقیم بصورت واضح در تولید محصول نمایان نمی‌شوند ولی در تولید ضروری هستند مثل میخ و چسب در محصولات چوبی، نخ در محصولات پارچه ای و پیچ و پرچ در محصولات آلومینیومی.

مواد اولیه مستقیم از نظر هزینه نسبت به مواد اولیه غیرمستقیم گران تر هستند و هزینه اصلی مواد محصول را تشکیل می دهند.

میزان استفاده مواد اولیه مستقیم در تولید قابل اندازه گیری دقیق است اما میزان مصرف مواد اولیه غیرمستقیم گاهی ممکن است با نوسان باشد.

همیشه تشخیص مواد اولیه مستقیم و غیرمستقیم راحت نیست.

دستمزد

میزان مبلغی که به نیروی کار پرداخت می شود دستمزد تولید در نظر گرفته می شود که به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود.

دستمزد مستقیم ان بخش از پرداختی است که به نیروی کار داده می شود که در تولید محصول نقش دارد و با حذف آن تولیدی صورت نمی گیرد و یا تولید ناقص می ماند.

دستمزد غیرمستقیم آن بخش از دستمزد است که به نیروهایی پرداخت می شود که مستقیماً در فرآیند تولید نقشی ندارند مثلاً نگهبان، سرپرست و …

سربار

هزینه سربار مثل هزینه آب، برق، گاز، اجاره و هزینه‌های نگهداری و تعمیر تجهیزات و … است. وجود این هزینه‌ها الزامی است ولی نمی‌توان دقیق به محصول خاصی نسبت داد.

اهمیت بهای تمام شده

بهای تمام شده نقش مهمی در تصمیم‌گیری مدیران و مسئولان دارد. مدیران و مسئولان بر اساس هزینه‌های صورت‌گرفته در بهای تمام شده می‌توانند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

اگر نرم‌افزار گزارشات صحیح و دقیق بهای تمام شده را ارائه دهد، مدیران و مسئولان تصمیمات صحیح‌تری را در جهت تولید می‌توانند بگیرند. همچنین هزینه های ناشی از خرید مواد اولیه و هزینه های دستمزد قابل کنترل خواهد بود.

زمانی که مدیران و مسئولان از میزان هزینه‌ها اطلاع داشته باشند می توانند برای بودجه‌بندی بهتر تصمیم بگیرند. همچنین می توان راهکارهایی برای عملکرد و بازدهی بیشتر شرکت پیدا کرد. به کمک حسابداری بهای تمام شد سود شرکت افزایش پیدا می کند و با هزینه کمتر سود بیشتری به شرکت باز می گردد.

سؤالی هنوز دارید؟ از ما بپرسید!

اگر این مقاله را خواندید و باز هم سؤالی دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید تا راهنمایی بیشتری از ما بگیرید. همچنین اگر به دنبال نرم‌افزاری در این زمینه هستید می‌توانید روی ما حساب کنید.

فروشگاه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من